Friday, July 17, 2009

金曜日は日本語で - Japanese Friday スクールバス版

***Please scroll down for the English translation***

日本の小学校に行っていた頃、私は放課後が楽しみでした。 いつも校庭で皆とおしゃべりした後、近所に住んでいる友達と誰の家で遊ぼうかと相談したり、道端の花をつんだりしながらゆっくりゆっくり帰っていったものです。 家は徒歩5分ちょっとで帰れる距離でしたが、最低15分、たまには30分もかけて家に帰ったこともありました。

アメリカでも町中に住んでいる子は歩いて学校に行き来しているようですが、郊外では皆スクールバスに乗って帰ります。 バスに乗り遅れると親にわざわざ迎えに来てもらわなければならないので、おしゃべりなんかしている暇はありません。 皆大急ぎで宿題に必要な教科書を集めバスに向かいます。 私はトランペットを吹いていたのでバスに乗る前に音楽室まで楽器を取りに行かなくてはならず、いつも大慌てをしなくてはなりませんでした。 

でも、バスに間に合ったからと言って安心できるわけではありません。 トランペットのせいで いつも皆より遅れてバスに着くので、座る席を見つけるのも結構大変だったのです。 たいていは仲の良い友達が席を取っておいてくれましたが、その子がお休みだったりクラブ活動があったりして乗っていない時は一緒に座らせてくれそうな子を探さなければならないのです。 バスの席にぎりぎり納まるサイズのトランペットケースを持っているのでいい顔をして座らせてくれる子はそうはいませんでした。

玄関先にランドセルを放り出し、「何々ちゃんのとこで遊んでくるねー。」とまたすぐ出かけて行けた日本の思い出とはかけ離れた世界のスクールバスでした。

-----------

Back when I was in Japan, I couldn't wait for the end of the school day. After chatting with everyone in the school yard, I would slowly head home with neighborhood friends while discussing whose house we should play at or picking flowers on the side of the road. Even though I lived 5 minutes away, I used to take at least 15 minutes, sometimes even 30 minutes to get home.

In the U.S., inner-city kids often walk to and from school too, but most kids take the school bus in the suburbs. If you miss the bus, you'll have to wait for your parents to pick you up, so no one has time for chit-chats. Everyone collects the textbooks needed for homework, and then heads for the bus. Since I used to play the trumpet, I also had to run to the band room to grab my instrument before running to the bus in a big hurry.

Just because you managed to catch the bus in time didn't mean you could relax then. I always got to the bus later than everyone else, thanks to the trumpet, so finding a seat wasn't easy either. Most of the times, I had a friend who saved a seat for me. But if she was absent or had a club meeting after school, I had to find someone else who will let me sit with him/her. With a trumpet case that barely fit into the bus seat, I was rarely welcomed with a smile.

The memories from the days in Japan when I could drop off my school bag at the door and run off again to play with my friends seemed very far away on that school bus.

No comments:

Post a Comment